Magadha : Rise of an Empire !!!

During this historical period, the monarchical realms of Kashi, Kosala, and Vatsa pushed Magadha to contend with them for political preeminence. Magadha was forced to struggle for political preeminence. In addition to it, another serious rival was the republican confederacy of the Vrijis. They had been fighting each other for close to a century and a half at this point in the conflict. In the end, Magadha was victorious over its rivals and was able to strengthen its position as the dominant state.

Bimbisara (544-493 B.C.):

The rise to prominence of the Magadhan monarchy might be considered to have started with Bimbisara’s accession to the throne of Magadha. He was alive at the same time as the historical figure Mahatma Buddha. Dr. Bhandarkar is of the opinion that Bimbisara belonged to the Great Naga dynasty and that  he was initially the commander-in chief, most likely of the Vajjis who had previously held power over Magadha. In addition, Dr. Bhandarkar is of the opinion that Bimbisara was a member of the Great Naga dynasty. In the end, Bimbisara was successful in assuming the throne of Magadha and coronating himself as king.

However, the writings of Buddhists provide a unique perspective on how this event should be understood. According to the Mahavamsa, which was authored by Asvaghosha, the Buddha was a member of the Haryanka-kula, and the Mahavamsa also adds that his father anointed him as king when he was only fifteen years old. Both of these facts can be found in the Buddhacharita. The name of his father is not given in the Mahavamsa; nevertheless, other accounts indicate that his father’s name was Bhattiya or Mahapadma. The Mahavamsa was written in the fifth century BCE.

Bimbisara held the position of ruler for around fifty years until passing away. Their main metropolis was known by its Sanskrit name, Rajagriha. He was a man of great will and political intelligence who recognised the value of a wide kingdom and made the choice to expand Magadha into such a state. He was responsible for expanding Magadha into a state. He was a man of unwavering conviction. He went after what he wanted by waging conquest wars and also by pursuing marital ties as a tactic in his quest to fulfil his ambition.

It is said that he married five hundred different women during the course of his life. It is possible that one does not agree with this number, but it is apparent that he came into dynastic relations with several prominent royal families of his day through marriage, which greatly assisted him in his political career. Moreover, it is possible that one does not agree with this number.

As a dowry for his first wife, who was a sister of Prasenajit, King of Kosala, Prasenajit gave him a piece of the Kingdom of Kasi. His first wife was Prasenajit’s sister. His second wife’s name was Chellana, and her father, Chetaka, was the most powerful feudatory chief of the Vrijis republican state, which had Vaisali as its capital city. Chetaka’s daughter Chellana was his second wife. The Lichchhavi people were ruled over by Chetaka as their ruler.

Another one of his wives was a princess from the kingdom of Vaideh. Her name was Vasavi, and she was one of his wives. Khema was the daughter of the monarch of Madra, which is now known as Central Punjab. Khema’s homeland was located in what is now known as Punjab. In addition to supporting him in the extension of his properties, the marriage ties unquestionbly contributed to an increase in his standing for the community as a whole.

In addition to that, he was an exceptionally skilled diplomat. He maintained cordial relationships not just with powerful governments in the surrounding area but also with powerful nations in the surrounding area and further afield. When the king of the neighbouring state of Avanti, Chanda Pradyota, was ill, the monarch of Avanti sent his most esteemed physician, Jivaka, to attend to the king’s medical requirements. As a direct consequence of this, he was successful in maintaining a positive position with Chanda Pradyota in their relationship. In the process of following his strategy for the development of his empire, he must have found all of this to be helpful.

Bimbisara was successful in their conquest of the region known as Anga. It was almost definitely the only victory he would ever have, yet despite this, it was a very important one. It is generally agreed that Magadha’s conquest of Anga, which at the time was a vast and prosperous state, was the event that set the stage for Magadha’s rise to prominence as a significant world power. The assault that Brahadatta launched against Bimbisara’s father was successful. king of Anga. It is quite possible that Bimbisara attacked Anga in an effort to extract retribution for this loss, and it is also quite possible that he was successful in doing so.

Bimbisara is credited with laying the foundations for an efficient government in Magadha for the very first time. This accomplishment is attributed to Bimbisara. He was responsible for the construction of a number of canals and roads, the appointment of a number of new administrative officers, and the formulation of plans to ensure the reliable collection of tax revenue.

As a direct consequence of this, he was able to expand not only his financial resources but also his military might. It is reported that there were 80,000 separate villages that made up the kingdom of Magadha during that time period. Bimbisara exhibited his ability to rule well and understood the significance of running an efficient government.

ADVERTISEMENTS:

There were a great number of ministers who served in the capacity of advising and assisting the monarch in administrative concerns. They were chosen for the position based on their qualifications, and the majority of the time, their input was taken into consideration. In addition, there were a wide variety of officials who, based on the responsibilities that were delegated to them, were placed into one of several unique classifications. Sambbatakas were the officials who worked in the administrative or executive part of the government, Voharikas were the officers who worked in the judicial branch, and Senanayakas were the officers who worked in the military branch.

On the other side, villages were the basic organisational units of the administrative structure. The collection of taxes and the subsequent disbursement of those revenues to the appropriate state officials were both the responsibility of each community’s “headman,” who served as the community’s chief administrator. The state was the one who was responsible for carrying out these duties. Although the land technically belonged to the king, no one was obliged to leave the property before the king provided a payment of one sixth of the output, which was regarded as the king’s piece of the harvest.

The vast majority of Sudras were employed in agricultural pursuits, despite the fact that they did not hold the title of landowner. They were used in the capacity of work in their employment. As a consequence of this, their status has become less prestigious. During this historical period, as a direct result of this phenomenon, a new social class known as Sudras, also referred to as untouchables, started to gain recognition.

Bimbisara has demonstrated a great level of tolerance when it comes to issues concerning religious beliefs. In his mind, Jainism and Buddhism were on par in terms of their level of respect. As a direct consequence of this, followers of the Jaina religion as well as Buddhists laid claim to Bimbisara as one of their own.

Bimbisara was murdered by his own son Ajatasatru (Kunika). On the other hand, Jainas and Buddhists have arrived at very distinct judgements regarding the events that led up to his death and the circumstances that surrounded it. According to the stories of the Jaina religion, Ajatasatru imprisoned his father but afterwards felt bad about it. When he went to set his father free, however, Bimbisara committed suicide by drinking poison because he was so afraid. Ajatasatru had put his father in jail, but he later came to feel sorry about it.

According to the Buddhist teachings, Ajatasatru confessed to the Buddha that he was responsible for the death of his own father and that he had done the murder himself. This confession is attributed to the fact that Ajatasatru stated that he had killed his own father. Regardless of what the actual facts may be, the fact that Ajatasatm succeeded to his father’s reign after his father’s death makes it abundantly clear that he was the one responsible for his father’s death and that he succeeded to his father’s throne after his father’s death.

Ajatasatru (493-462 B.C.):

under his own lifetime, Ajatasatru continued his father’s policy of territorial expansion by military victories, which he had begun under his father’s. Following that, Magadha and Kosala found themselves embroiled in a bloody struggle with one another. As a result of the loss of her husband, Prasenajit’s sister, who had been married to Bimbisara, eventually gave in to her grief and passed away. It was too much for Prasenajit to bear, so he gave Ajatasatru the instruction to collect Kasi, which had been given to Bimbisara as a part of her dowry.

As a result of Ajatasatru’s refusal to comply with the request, Magadha and Kosala became embroiled in a protracted struggle with one another. The outcome of the conflict was in doubt for a considerable amount of time; despite this, Prasenajit eventually agreed to hand over Kasi to Ajatasatru and also agreed to marry off his daughter Vajira to him. This reveals that Magadha ultimately emerged triumphant from the struggle that they were involved in.

Nevertheless, it was Ajatasatru who established Magadha’s political dominance by vanquishing the mighty Vriji confederacy and setting the framework for Magadha’s ascent to power. This marked the beginning of Magadha’s rise to power. Within the confederacy that served as the government for Eastern India, there were a total of 36 republican republics that participated. These states were partitioned into the following configuration: 9 Mallaki, 9 Lichchhavi, and 18 gana-rajyas comprised of Kasi and Kosala. There have been a lot of theories proposed as to the reasons why these two powers have always been at odds with one another. It is a generally held belief that Padmavati, Ajatasatru’s wife, was the one who started this conflict; yet, this interpretation seems to have a lower level of credibility.

According to the Jaina literature, two brothers of Ajatasatru named Halla and Vehalla fled to Vaisal, the capital of the Lichchhavis, together with the state elephant of Magadha and a precious necklace that had been given to them by their father Bimbisara. Halla and Vehalla were descendants of Ajatasatru. Ajatasatru was the name that was given to both Halla and Vehalla. Ajatasatru demanded that the Lichchhavis send back the fugitives that he had seized, but they refused to comply with his demand. As a result, Ajatasatru went to war with the Lichchhavis.

According to Buddhist traditions, the discovery of a previously undiscovered jewel mine was the impetus for the fight that erupted between the two powers. Both sides had promised in the past that they would divide the jewels from the mine evenly between themselves; however, Lichchhavis violated this deal, which resulted in Magadha waging war on the other side.

Although it’s possible that these are the immediate causes of the war, it seems more likely that the underlying cause is something quite else. The crux of the matter was that Magadha could not emerge as the preeminent power in Eastern India unless and until this strong confederacy was first defeated. This was the primary difficulty. In the end, both sides arrived at the same decision.

As a consequence of this, the Lichchhavis and the remainder of the Vriji confederacy, including the chiefs of Kasi and Kosala, came to the conclusion that they should work together and wage war against Magadha. Dr. D.N. Jha has offered forth yet another argument in support of this divergence of opinion. He is of the opinion that both governments have demonstrated their right to collect a trade tax based on the activity that takes place along the Ganges River and that they have exercised their power over the Ganges River. Because of this, they began to fight with one another.

Beginning in the year 484 B.C. and continuing until 336 B.C. War broke out between Magadha and the confederacy as early as 468 B.C. and did not end until that year. Ajatasatru’s preparations for the event were extremely in-depth and meticulous. He built a new fort near to the Ganges River bank so that he could be in the thick of the fighting yet still have easy access to the river. The legendary city of Pataliputra and the future capital of Magadha would one day be built on this spot, turning it into the political and economic centre of the region. Ajatasatm also came to the understanding that in order to be successful against such a formidable confederacy, he would first need to undermine the coalition’s capacity for internal cohesion and unity.

As a direct consequence of this, he delegated the task of sowing the seeds of discontent among the various members of the confederacy to one of his ministers by the name of Vassakara. Vassakara remained in that region for three years, during which time he was successful in achieving a great deal in relation to the goal he had set for himself. On both the social and political fronts, the Vrijis were unable to preserve the cohesion of their community. Magadha was also successful in the development of two new categories of military gear.

One of these weapons was known as the Mahasilakantaka, and it was constructed in such a way that it could launch enormous stones at an adversary while the user remained at a safe distance. The other variety of chariot was known as the Rathamusala, and it included blades, knives, and various other cutting edges. Additionally, it featured a compartment in which the driver could conceal himself. After Ajatasatru had finished completing the required preparations, both diplomatically and militarily, they decided to launch an onslaught against the Vrijis, from which they emerged triumphant. After achieving this victory, Magadha was finally able to establish unrivalled rule over East India.

As a result of Ajatasatru’s successes, the King of Avanti, Chanda Pradvota, developed an antagonistic attitude towards the kingdom of Magadha and started making plans to launch an attack on it. Despite this, Ajatasatru was ultimately the one who was successful in defending his limits. He did this by strengthening his defences and taking a variety of other preventative steps. It was unthinkable for Pradvota to launch an assault on Magadha. As a direct result of this, Ajatasatru was able to successfully extend the boundaries of his dominion and lay the groundwork for the greatness of Magadha.

Ajatasatru was known for holding religious beliefs that were more tolerant of other perspectives.Both the Jaina texts and the Buddhist texts refer to him, however the Jaina texts call him a Jain while the Buddhist texts call him Ajatasatru. Although it is possible that he had some interest in Jainism at one point in his life, he ultimately decided to convert to Buddhism later on in his life. In the neighbourhood of Rajagriha, the very first gathering of the Buddhists’ General Council took place under his direction and supervision. Additionally, it is claimed that he was the mastermind behind the construction of a number of Buddhist Chaityas.

During the years 462–430 B.C., the people who succeeded Ajatasatru as ruler.

Following in his father’s footsteps, Ajatasatm’s son, Udayabhadra, became the new emperor. During his reign, the struggle between Magadha and Avanti continued, although Udayabhadra was successful on several occasions in defeating Palaka, who was the ruler of Avanti at the time. It is believed that Palaka then hired a hitman to assassinate Udayabhadra, and that the hitman killed Udayabhadra when he was attending a lecture given by a spiritual leader. This theory is supported by the fact that Palaka did employ a hitman to kill Udayabhadra. Udayabhadra was a Jaina. He founded a city that would later become known as Kusumapura and incorporated a Jain Chaityagriha into its construction.

Following Udayabhadra’s reign, Anurudha, Munda, and Nagadasaka took over as the respective successors of their respective positions. According to the canonical texts of Buddhism, not one of them was able to provide evidence that they were qualified to rule, and as a result, all of them were regarded as having committed parricide. It resulted in unhappiness among their subjects, which created the path for one of the ministers of the previous king, Sisunaga, to successfully overthrow his rule and establish the rule of a new dynasty.

Between the years 430 and 364 B.C., under the reign of Sisunaga and his successors

It is possible that the people of Magadha gave their permission for Sisunaga to seize leadership of the kingdom because he had won respect as a ruler under the feeble successors of Ajatasatru. Sisunaga had acquired respect as a ruler under the weak successors of Ajatasatru. During his time as monarch of Magadha, he established himself as a strong leader and enlarged the kingdom’s borders. As a result of his victories in his wars against the neighbouring and rival nations of Avanti, Vatsa, and Kosala, he was able to annex the land of these states to Magadha. As a consequence of this, he was responsible for enhancing the grandeur of Magadha in his own unique way.

Following Sisunaga’s departure, the role of king was taken over by either his son Kalasoka or his grandson Kakavarna. He established Pataliputra as the capital of Magadha at the time of his reign. It just so happened that he was at Vaisali around the time that the second Buddhist General Council was being held there. It is thought that the one who carried out the conspiracy was the person who formed the Nanda dynasty, and that the palace plotted to have Kalasoka murdered.

The Mahavamsa, on the other hand, asserts that each of Kalasoka’s ten sons succeeded him on the throne and governed for a period of ten years each. It is likely that the princes were granted an appearance of power during these years of nominal monarchy because of their possible culpability in the death of their father, which occurred during these years of nominal reign. Nevertheless, after it was all said and done, each and every one of them was put to death, and a new dynasty of monarchs began their reign over Magadha.

The Nanda Dynasty was an ancient Indian dynasty that lasted from 364 to 324 B.C.

There are a few distinct schools of thought on the first emperor of the Nanda and his progeny, so it’s important to keep an open mind. In the Mahabodhivamsa, he is called by the name Ugrasena; however, in the Puranas, he is known as Mahapadma. Although the Jain writings refer to him as the son of a barber and the Puranas refer to him as “the son of a king by a Sudra-woman,” it is a well-established fact that the founder of the Nanda dynasty was a member of the Sudra caste. This is despite the fact that the Jain writings describe him as “the son of a king by a Sudra-woman.”

The Puranas state that Mahapadma Nanda was responsible for the extinction of all Kshatriya kings. After achieving victory over a number of different kingdoms, including the Aikshvakus, the Panchalas, the Kasis, the Haihayas, the Kalingas, the Asmakas, the Kurus, the Maithilas, and the Sursenas, Magadha was able to acquire their respective territories. A few pieces of evidence suggest that the Nandas once held dominion over the northern half of Mysore and the southern half of Bombay at some point in the past. The evidence does not provide a clear-cut response to the question.

In spite of this, it is indisputable that the Nandas were successful in constructing a sizable empire, or more precisely the first one in the fullest sense of the word, which controlled the vast majority of the northern region of India in addition to a section of the southern region. This assertion cannot be refuted. It is largely agreed upon that Mahapadma Nanda, the first king to rule under this dynasty, was the individual who was primarily responsible for the accomplishment in question.

He completed the task that had been begun by Bimbisara, making Magadha the most extensive and powerful kingdom in India, and ushering in the time of Empire in this country were all achievements that he was responsible for achieving in this country. It is widely knowledge that the area of Magadha was controlled by kings and queens derived from the Nanda dynasty.

On the other hand, the writings of Buddhism regard all of the Nandas to be brothers, despite the fact that the Puranas state that the first Nanda was the father of the later eight Nandas. This contradiction may be found since the Puranas assert that the first Nanda was the father of the subsequent eight Nandas. With the exception of the Nandas’ last monarch, who was known as Dhana Nanda (which roughly translates to “the worshipper of Mammon”), very little is known about the history of the Nandas after Mahapadma Nanda.

It appears that his influence extended all the way to the boundaries of Punjab while he was alive at the same time as Alexander the Great. He lived throughout that time. During his reign, he was a powerful monarch who was responsible for the upkeep of a huge army. On the other hand, he was a cruel and vengeful individual. He gained a great fortune at the expense of the people who were subject to his control by means of excessive taxation as well as various forms of extortion.

As a direct consequence of this, the people who were subject to his rule held a negative opinion of him. It is conceivable that the fact that he was born into the Sudra caste was one of the factors that contributed to the fact that he was not very well liked. Chandra Gupta Maurya, the first ruler of the Mauryan dynasty, took advantage of his unpopularity and bad management to plot his own assassination and ascend to the throne of Magadha. Both of these undertakings were ones in which he was successful.

The following are some of the factors that contributed to Magadha’s rise to power:

During the reign of Bimbisara, the kingdom of Magadha began its march to preeminence, and by the time of the Nandas, it had eventually become the first great empire in India. The rise of this empire may be traced back to a line of ambitious and powerful emperors who, in rapid succession, ascended to the throne of a variety of dynasties.

Nevertheless, the expansion of this civilization was also impacted by a variety of additional geographical, economic, and cultural variables. It was possible to reach political greatness on several occasions due to a number of enduring elements, one of which was that it ascended to the height of its potential. Another one of these factors was that it was able to fulfil its full potential. It continued to function as the capital of a wide variety of Indian empires that succeeded it after it.

The location of Magadha was important not only from a strategic but also from a topographical one. The Ganges River and its tributaries Son, Gandak, and Gagra were among the most effective waterways for defence, communication, and commerce. These rivers were also among the most important trade routes. The more ancient city of Rajagriha was protected by seven hills, and the more recent city of Pataliputara, which was located at the junction of the Ganges and the Son rivers, had natural defences built in. Both cities were located in the same general region.

Its economic success can be due, at least in part, to the natural advantages it held in terms of connection and trade, particularly with North India and the sea. These advantages played a particularly important role in the region’s development. The land of Magadha was exceptionally fertile, and as a result, it was capable of growing a great deal of different crops. As a result, the rate of land taxes was able to be maintained at a high level, providing the state with a steady and considerable source of revenue. Without these dependable and sizable sources of wealth, it would not have been possible to maintain a huge army, which in turn would have prevented the expansion or consolidation of the empire.

The residents of the villagers were compelled to pay the taxes that were imposed in Bali and Bhag since it had just recently been compulsory that they do so. Additional taxes were imposed on labour as well as on peasants, and the state also collected a sizeable amount of revenue through the taxes that were imposed on commercial activity.

Magadh was the first kingdom in north India to keep a regular army, and Bimbisara was the first ruler to do so. Bimbisara was also the first ruler to retain a permanent army. Magadh became the first state in northern India as a result of the increased financial resources that were necessary to make this achievable. In addition, although neighbouring forests provided lumber for construction and elephants for the military, the region’s own iron-ore reserves made it profitable to manufacture more effective utensils and weaponry, as well as to engage in iron trade that was profitable. In addition to this, the wood that was needed for construction could be obtained from the forests that were nearby.

Once more, Magadh was the first state in India to create improved iron weaponry and military equipment, which established it as a pioneer in this sector of the industry. Because of all of these elements, Magadha was able to become a state that was not only prosperous economically but also powerful militarily, which helped to Magadha’s rise to dominance.

Because of its location in the east, the culture of Magadha was one that was able to successfully mix characteristics of several civilizations, including both Aryan and non-Aryan ones. Because by the time it arrived in Magadha, the Brahamanic culture had already lost a significant amount of its vigour, and as a consequence, liberal traditions in religion and society were able to be retained in Magadha. Because of this, the Brahamanic civilization was unable to establish itself as the dominant one in Magadha.

Prof H.C. Ravchaudhari writes “In their realm Brahmanas could fraternize with Vratyas, Kshatriyas could admit plebian (Sudra) girls to their harem, blue-blooded aristocrats could be done to death or otherwise deprived of the throne to make room for the child of a ‘Nagar-Sobhini’ and a barber could aspire to imperial dignity.”

It (Magadha) played a part in the evolution of universal religion as it did in the foundation of a pan-Indian empire,” writes Professor H.C. Ravchaudhari. Jainism and Buddhism, both of which took their birth within the territories of Magadha, were probably the results of these liberal traditions, and they participated in further enhancing these traditions. Jainism and Buddhism both took their birth within the territories of Magadha. ” The growth of liberal traditions, in particular a sense of social equality and the catholicity of religious beliefs, which were further strengthened by Jainism and Buddhism, also contributed to the foundation of a powerful state in Magadha.

According to a piece of writing that was produced by Dr. Radha Kumud Mookerji, “The laxity of social restrictions imposed by the orthodox Brahmanical culture and the universal aspect of Buddhism and Jainism which found a congenial home in the Magadha must have considerably widened the political outlook of this region and contributed to making it the nucleus of a mighty empire.”

The administrative structure of Magadha, in which the state was ruled by a hereditary monarch who had the ability to expand his financial and military resources, was one of the reasons for the rise of the state. This was one of the factors that contributed to the establishment of Magadha. Under the previous system of tribal government, the king received only a portion of the spoils of wa. Under the system of a monarchical state, the king’s authority had grown significantly.

The kings at this time, in addition to collecting taxes on Bali, also started collecting taxes on Bhaga and Kara. They used a variety of unethical tactics to coerce their subjects into paying them money. All of this contributed to the financial stability of many governments, which in turn allowed kings to keep permanent armies. It is believed that the king of Magadha, Bimbisara, is credited with being the first monarch of a monarchical kingdom during that time period to maintain a permanent

Bimbisara and Ajatasatru are generally credited with laying the groundwork for the Magadhan empire. Both of these kings were ambitious leaders who expanded the borders of Magadha through both military conquest and diplomatic expansion. Dr. A.L. Basham discusses “the accounts of the reign of Bimbisara and Ajatasatru” in his work. “give evidence of a definite policy,” Basham writes.

Dr. Basham also notes that Bimbisara and Ajatasatru took the idea of a large empire from the example set by Cyrus the Great of Persia. Cyrus had become a ruler in Persia only sixteen years earlier than Bimbisara did in Magadha, and he was successful in constructing Persia as the seat of one of the most powerful empires in the world. He argues, “It is hardly likely that the kings

Rajasuya and Asvamedha ceremonies were performed by Indian kings for the purpose of expanding their empires as early as the later Vedic age and continuing all the way up until the modern day. Although there is no doubt that Dr. Basham’s argument makes sense in a pragmatic sense, it is also a proven truth that Indian kings and queens were under no obligation to go to any other nation in the world for the model of an imperial monarchy. Sisunaga embarked on

The next dynasty to emerge in India was the Nandas, who were ultimately successful in building the country’s first major empire. The monarchs of Nanda were members of the Shudra caste. They were dictatorial dictators who repressed the people under their control while amassing tremendous money for the state coffers. As a result, their authority was unpopular, which contributed to their weakness and ultimately led to the destruction of their empire. Nevertheless, the Nanda empire was successful

They were successful in driving the foreigners, the Greeks, out of India, and they were also successful in completing the task that had been started by Bimbisara and Ajatasatru of consolidating India into a large empire. They did this by creating the most extensive empire in India and leaving it to their successors, the Mauryas, in a position when it was extremely prosperous and militarily strong. This enabled the Mauryas to become powerful enough to drive the Greeks out of India.

In addition, during the time period in which they lived, the Nandas helped to destabilise the caste system. This is supported by research that was released by Dr. R.K. Mookerji and states that “the fifth and sixth centuries B.C. Put some strange things that have happened in front of us. Kshatriya Chiefs founded popular religious groupings that presented a threat to the Vedic religion, while Shudra leaders formed a massive empire in Aryavarta on the ashes of Kshatriya kingdoms. The Vedic religion was the dominant religion at the time.

Therefore, the ambitious rulers of Magadha, the position of the area, the fertility of the land, the minerals and forests, and the combination of all of these variables. Therefore, its economic success and the cultural traditions of tolerance held by the people of Magadha led to its ascent, and as a result of this, it became the first imperial state of India.

Leave a comment